Koester je darmen

artikel darmgezondheid FietsHoe je darm de afweer beïnvloedt

Geen orgaan heeft een grotere invloed op je weerstand dan je darmen. Je moet je darmen dus koesteren om fit en gezond te blijven. Met vezelrijke voeding voed je de goede bacteriën in je darmen. En waarschijnlijk helpt het ook om extra goede bacteriën in te nemen.

Hard trainende sporters balanceren vaak op het randje van gezond blijven en ziek worden. Zeker als ze in vorm zijn. Bij topsporters in topvorm is het vaak nog een graadje erger. Zware training doet namelijk iets met je lijf. Het kan je immuunsysteem onderdrukken. Vooral infecties van de bovenste luchtwegen zijn een bekend probleem bij sporters.
Voor een goede werking van dat immuunsysteem vervult de darm een cruciale rol. Dat is niet zo gek, als je bedenkt hoeveel contact je lijf via het maagdarmstelsel heeft met de buitenwereld, waar immers al het voedsel passeert. Zo vormt dit lange, kronkelige orgaan een ideaal trainingskamp voor je afweer, zodat het lichaam goed wordt voorbereid op het uitschakelen van echt gevaarlijke indringers.
Daarnaast staat in de darm een enorm leger ‘goede’ bacteriën klaar om het lichaam bij te staan in de strijd tegen ziekteverwekkers. En die bacteriën – zoals lactobacillen en bifidobacteriën – zou je dus moeten verwennen. Tegelijkertijd zou je het de ‘slechte’ bacteriën, die ontstekingen veroorzaken, zo moeilijk mogelijk moeten maken. Maar hoe doe je dat? En hoe kun je de darmgezondheid en afweer bevorderen?

Samen met Yneke Vocking schreef ik een artikel over dit onderwerp voor het tijdschrift Fiets nr. 11 2015.