Het geheim van de koffiekick

FTS1507_Bakkie troost_Pagina_1 koffie en prestatievermogen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je kunt er wakkerder van worden. Alerter. Energieker. Euforisch zelfs. Van naar de wc racen. Je gejaagd voelen. Door wakker liggen. Trillerig worden. Elke koffiegebruiker zal het beamen: koffie doet wat met je. De donkere drank kan je zelfs harder doen fietsen.

Een kop koffie voor vertrek, koffie met appeltaart onderweg, een bakkie doen bij de fietsenzaak: koffie en fietsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Die relatie lijkt alleen nog maar sterker te worden met alle  hippe tentjes met koffie en fietsen.

Als fietser kun je koffie echter ook bewust inzetten om je trainingen en tochten beter vol te kunnen houden. Voor velen werkt het prestatieverbeterend.

Verantwoordelijk voor dit effect is cafeïne, dat naast in koffie ook in lagere concentraties voorkomt in zwarte en groene thee, chocolade en cola. Bovendien wordt het ook wel toegevoegd aan bepaalde energiegelletjes en energiedranken en kun je het in pilvorm of zelfs als kauwgum tot je nemen. Koffie is voor Nederlanders echter verreweg de belangrijkste bron van cafeïne.

Hoe werkt cafeïne dan precies? En wat zijn de voor- en nadelen van koffiegebruik voor je fietsprestaties en voor je gezondheid? Voor Fiets en Pedala dook ik in de wetenschappelijke literatuur en zette een aantal belangrijke bevindingen op een rij. Je leest De kick van koffie in het julinummer van Fiets.