Fietsvoer volgens de nieuwe Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf onderging dit voorjaar een metamorfose. Wat betekenen de veranderingen voor het menu van een sportieve fietser? Samen met voedingskundige Yneke Kootstra zocht ik dit uit voor het magazine Fiets.

De Schijf van Vijf is hét voorlichtingsmodel voor gezonde voeding in Nederland. Eerder dit jaar, op 22 maart, presenteerde het Voedingscentrum zijn nieuwe Schijf van Vijf. Aanleiding voor die veranderingen waren de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad van november 2015. Die wetenschappelijke inzichten over voedingsmiddelen in relatie tot de tien meest vooSchijf van Vijf voor fietsersrkomende chronische ziekten in Nederland, zijn nu dus verwerkt in een praktische leidraad.

De nieuwe schijf

Hoe ziet dat model eruit? Ten eerste illustreert een cirkel met vijf vakken de voedingsmiddelen waar je dagelijks uit zou moeten kiezen. Het grootste vak is het vak met groente en fruit; dan komen brood, graanproducten en aardappelen (de koolhydraatbronnen); dranken; zuivel, noten, vis, peulvruchten en ei (de eiwitbronnen); en als laatste een klein vak met smeer- en bereidingsvetten.
De nieuwe schijf wijkt op veel punten af van de oude. Zo is de dagelijks aanbevolen portie groenten verhoogd van 200 naar 250 gram. Peulvruchten zouden in elk geval wekelijks op tafel mogen komen. Ook is het advies nu om dagelijks een handje ongezouten noten te nemen – dat je bijvoorbeeld prima door je muesli of salade kunt verwerken. Verder zou er meer ruimte komen voor verschillende eetpatronen.

Voor de fietser

Maar wat eet je dan als je zo goed mogelijk die nieuwe aanbevelingen volgt? En wat als je veel traint en dus veel energie verbruikt? Die vragen beantwoorden we aan de hand van voorbeeldmenu’s voor drie typen fietsers: de recreatieve fietser, de toerder die de 100-colstocht wil fietsen en de fanatieke wielrenner die wedstrijden rijdt. En uiteraard kijken we ook wat de gevolgen zijn als je enigszins anders wilt eten dan het Voedingscentrum aanraadt. Het artikel is gepubliceerd in Fiets nr. 8 van 2016artikel-pag-3-en-4