Diëten voor duursporters

Diëten voor duursporters

Van ‘kan beter’ naar ‘is goed’

Paleo? Schijf van vijf? Vegetarisch? Mediterraan? Er zijn voedingspatronen en dieethypes te over. Maar wat is het beste dieet voor jou als duursporter? En wat moet je extra eten als je meer gaat trainen? Die vragen legden we voor aan vier deskundigen, met vijf voorbeeldmenu’s uit evenzoveel diëten als leidraad.

Het resulterende artikel hierover verscheen in het jongste nummer van Fiets (nr. 4-2015), en is een co-productie van Anja Janssen en Yneke Vocking.

Conclusies

De verschillende voedingspatronen laten zien dat je als gemiddelde Nederlander uit de voeten kunt met een eetpatroon dat gebaseerd is op weinig bewerkte voedingsmiddelen, concludeert Yneke. “Of je nu voor het paleodieet, een vegetarisch eetpatroon of de Schijf van Vijf gaat, als je weinig snacks en zoetigheid kiest, kom je aan voldoende voedingsstoffen. Raw food is een slechter idee omdat je erg veel moeite moet doen om je dagelijks aanbevolen hoeveelheden te halen, zelfs voor een niet fanatieke sporter.”
Ondanks dat de gemiddelde Nederlander een vergelijkbaar eetpatroon zal hebben als ‘kan beter’, laten de getallen zien dat dit echt beter kan. Maar met een paar eenvoudige aanpassingen kun je dit omtoveren in een ‘is goed’ menu.
De Schijf van Vijf en DASH vegetarisch komen als beste uit de bus voor sporters, terwijl het met raw food ondoenlijk lijkt om aan de noodzakelijke macro- en micronutriënten te komen, zelfs als je niet sport. “Aan deze voorbeelden zie je duidelijk dat hoe extremer het dieet ‒ dus hoe meer het afwijkt van de aanbevolen voeding volgens de Schijf van Vijf ‒ hoe moeilijker het is om alle noodzakelijke voedingstoffen binnen te krijgen”, analyseert Patricia Schutte van het Voedingscentrum.