15 (On)waarheden over sportvoeding

Drinkende fietserHet laatste woord over sportvoeding is natuurlijk nooit geschreven, maar in Fiets nr. 9 geef ik samen met voedingskundigen Yneke Vocking en Jora Steennis een tussenstand voor belangrijke thema’s als afvallen, vetverbranding, het paleodieet, de beste brandstoffen en voedingsmiddelen voor herstel. We verzamelden 15 beweringen over sportvoeding voor fietsers en zochten in de wetenschappelijke literatuur naar bewijsmateriaal en keken ook naar praktijkervaringen. Welke van de volgende beweringen zijn waar of niet waar en waarom? Hier onze lijst en alvast een paar korte antwoorden. De rest lees je in Fiets nr. 9-2014
.

1. Met een goede vetverbranding of als je in je vetverbrandingszone traint, val je af
Niet waar
Dit is een misverstand: je valt pas af als je lichaam meer energie verbruikt dan het binnenkrijgt, ongeacht de bron van energie (alcohol, eiwitten, koolhydraten of vetten).

2. Van veel fietsen – en bewegen in het algemeen – val je af
Niet waar
Helaas: dit gebeurt niet. Afvallen doe je als je minder energie inneemt via voedsel dan dat je verbruikt.

3. Koffie stimuleert de vetverbranding

4. Wielrenners moeten pasta eten

5. Wielrenners moeten veel eten

6. Extra zouten voorkomen kramp; ook bananen (magnesiumrijk) helpen tegen kramp

7. Het paleodieet of koolhydraatarm eten is goed voor sporters

8. Winegums zijn goed voor onderweg

9. Noten en zaden zijn goede brandstof tijdens lange tochten van een uur of 10

10. Je moet niet eten tijdens trainingen onder de vier uur

11. Chocomel is een goede hersteldrank

12. Voor herstel kun je het beste een eiwitshake nemen

13. Na 20.00 uur eten maakt dik. En dus moet je na een avondtraining niet meer etenFiets 9-2014
Niet waar
Als je na het fietsen niet eet, herstel je traag: je moet koolhydraten en eiwitten aanvullen. Het is dus absoluut zinnig om na een avondtraining nog een lichte maaltijd te eten met wat vocht, eiwit en koolhydraten.

14. Om af te vallen, moet je vet schrappen

15. Als je weinig drinkt tijdens de training wen je eraan om minder vocht nodig te hebben 

Fiets nr. 9 ligt nu in de winkel en is online te bestellen.